Prof. Dr. Hanna Schissler | Coaching | Beratung | Krisenmanagement
Vorträge in der Bundesrepublik Deutschland, in den USA, Kanada, England, den Niederlanden, Österreich, Italien, Griechenland, Portugal, Ungarn, Rumänien, Bulgarien und Serbien (1985 bis 2009)
 
Bundesrepublik Deutschland
Die Globalisierung der Erinnerung. Konkurrierende Erinnerungskulturen in der Gegenwart. Bundeszentrale für politische Bildung in Helmstedt, September 2009
 
Laudatio auf Falk Pingel. Konferenz Whose History Counts? Contentions over Textbooks and Curricula, Georg Eckert Institut für Internationale Schulbuchforschung 2009
 
Integration durch Bildung? Arbeitskreis selbständiger Kulturinstitute e.V. Düsseldorf 2006
 
Towards a Consciousness of the World: Perspectives from Education, History, Area Studies and Sociology. Erster europäischer Kongress für Welt- und Globalgeschichte in Leipzig 2005
 
Second Degree Observation. Thoughts on Contemporary German History. Technische Universität Berlin 2005
 
Textbooks as Collective Memory and Social Project. Teaching beyond the National Narrative. Europäische Akademie Berlin 2005
 
Europäische Perspektiven auf Weltgeschichte. Freie Universität Berlin, Zentrum für die Vergleichende Geschichte Europas 2004
 
Toleranz ist nicht genug. Migration in deutschen Schulbüchern und Curricula. Universität Eichstädt 2004
 
Weltgeschichte als Zeitgeschichte. Orientierungsbedürfnisse der Gegenwart am Beispiel der USA und Deutschlands. Kennedy Institut, FU Berlin, 2003
 
Weltgeschichte als Zeitgeschichte. Orientierungsbedürfnisse der Gegenwart am Beispiel der USA und Deutschlands. Tagung der Bundeszentrale für politische Bildung, 2003
 
Tolerance is not Enough. Migration in German Textbooks and Curricula. Sommer Schule für deutsche und polnische Studierende, Bottrop 2003
 
Zeitgenossenschaft: Überlegungen zur Deutschen Zeitgeschichte. Hamburger Institut für Sozialforschung 2003
 
Migration in Schulbüchern. Universität Münster 2003
 
Die 1950er Jahre als historiographische Herausforderung: Überlegungen zur Zeitgeschichtsforschung. Universität Hannover 2002
 
Weltgeschichte als Zeitgeschichte: Das Beispiel der USA. Pädagogische Hochschule Weingarten 2002
 
Zur Zeitgeschichtsforschung in Deutschland, Österreich und den Vereinigten Staaten. Universität Braunschweig 2002
 
Zeitzeugenschaft. Zur Historiographie der eigenen Lebenszeit. Universität Leipzig 2001
 
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Freiburg 2001
 
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Köln, 2001
 
Die eigene Lebenszeit: Herausforderungen für die Zeitgeschichtsforschung. Institut für Zeithistorische Forschungen in Potsdam 2001
 
Beyond the National Narrative. Teaching World History in a Time of Global Migration. Humboldt Universität, Berlin 2000
 
Geschlechtergeschichte, Identitätspolitik, Postmoderne. Überlegungen zur Situation in den USA und in der Bundesrepublik. Historisches Seminar, Universität Hamburg 1999
 
Schuld und Vergebung in Geschichte und Politik. Evangelische Loccum 1998
 
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Braunschweig 1998
 
Die Geschichte der Bundesrepublik Deutschland: Ein kulturhistorischer Annäherungsversuch. Universität Hannover 1998
 
“Normalisierung” als Projekt: Die Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den fünfziger Jahren. Akademie Frankenwarte Würzburg 1997
 
Die Nation im Zeitalter von Jihad und McWorld. Universität Dortmund 1997
 
Gibt es eine Antwort auf Freuds Frage: Was will das Weib? Herrschaft und Unbewußtheit in den westdeutschen Geschlechterbeziehungen der fünfziger Jahre. Forschungsschwerpunkt Zeithistorische Studien in Potsdam 1995
 
Deutsche Geschichtswissenschaft aus amerikanischer Sicht. Universität Potsdam 1995
 
Der Historikerstreit und andere deutsche Eigenarten von außen betrachtet. Universität Hannover 1993 (Antrittsvorlesung)
 
Frauengeschichte vor Gericht: Der Rechtsstreit der American Equal Employment Opportunity Commission versus Sears, Roebuck, and Co. Universität Hannover 1993
 
Die Herausforderung der Sozialgeschichte durch die Geschlechtergeschichte. Universität Marburg 1991
 
Natur oder soziales Konstrukt: Zum Verhältnis der Geschlechter zwischen bürgerlichen Emanzipationsbewegungen und industrieller Gesellschaft. Universität Duisburg 1989
 
Geschlechtergeschichte. Eine Herausforderung für die Sozialgeschichte. Max-Planck-Institut für Geschichte in Göttingen 1987
 
Geschlechtergeschichte. Eine Herausforderung für die Sozialgeschichte. Universität Münster 1987
 
Natur oder soziales Konstrukt: Zum Verhältnis der Geschlechter zwischen bürgerlichen Emanzipationsbewegungen und industrieller Gesellschaft. Universität Braunschweig 1987
 
Natur oder soziales Konstrukt: Zum Verhältnis der Geschlechter zwischen bürgerlichen Emanzipationsbewegungen und industrieller Gesellschaft. Universität Bochum 1987
 
Wie verändert die Geschlechtergeschichte die Geschichtswissenschaft? Georg Eckert Institut in Braunschweig 1987
 
Agrarische Transformationsprozesse in Europa und der Übergang zur modernen Gesellschaft. Georg Eckert Institut in Braunschweig 1985
 
USA
The Personal in German History: 1949 and 1989 as Anniversaries and Commemoration Days. 33rd German Studies Association, Washington, D.C. 2009 (Luncheon Talk)
 
History and the Self: Contextualizing Life Stories at the Beginning of the 21st Century. Kalamazoo College 2003
 
American Anti-Europeanism - European Anti-Americanism. The Impending War on Iraq. Kalamazoo College 2003
 
Zeitgenossenschaft: Reflections on Contemporary German History. Columbia University 2003 (Conference in Honor of Volker Berghahn)
 
The 1950s as a Historiographic Challenge: Some Thoughts on Contemporary History. University of Minnesota 2002
 
The Present as History. City University of New York 2001
 
"Normalization" as Project: Some Thoughts on Gender Relations in West Germany during the 1950s. New York University 2000
 
The Historian as Eyewitness: The Double Divide of Writing about German History. Columbia University 2000
 
The Contemporary Radical Right and European Fascism of the Inter-war Period. New York University 2000
 
West Germany as History or Ever-Lasting Present? Ohio State University, Columbus 2000
 
Beyond the National Narrative: Teaching World History in the United States and in Germany. New York University 2000
 
The Historian as Eyewitness: The Double Divide of Writing about German History. New York University, 2000: (Antrittsvorlesung als Inhaberin des Max Weber Lehrstuhls)
 
Stumbling into Postmodernity. A Critical Retrospective of 1968. New York University 2000
 
Writing About One’s Own Time. Columbia University 1999
 
Historizising the Double Divide: Some Thoughts on Writing about German History in the Second Half of the 20th Century. Princeton University 1999
 
West Germany as History or Ever-Lasting Present? University of Washington, Seattle 1999
 
East-West and Transatlantic: The Double Divide in Contemporary German History. Georgetown University 1999
 
Postnationality – The Luxury of the Privileged? A West German Generational Perspective. Northwestern University, Evanston 1997
 
Normativity, “Normality,” and the New Social Contract. Gender in West Germany after the Second World War. Carleton College, Northfield, Minnesota 1997
 
Postnationality – The Luxury of the Privileged? A West German Generational Perspective. University of Washington Seattle 1997
 
Postnationality – The Luxury of the Privileged? A West German Generational Perspective. University of Minnesota 1996
 
Social Democratic Gender Policies, the Working Class Milieu, and the Culture of Domesticity in West Germany in the 1950s and 1960s. Friedrich Ebert Foundation, Washington, D.C. 1996
 
Post-National Identities: Reality or Illusion? University of California, Berkeley 1996
 
Die deutsche Vereinigung und ihre Folgen. University of Illinois at Urbana-Champaign 1995
 
Is There an Answer to Freud’s Question: What Does Woman Want? Power and the Unconscious in West German Gender Relations in the 1950s. University of Pennsylvania 1995
 
The Impact of Unification on Women in Germany. Macalaster College, St. Paul, Minnesota 1994
 
The Impact of Unification on Women in Germany. University of Wisconsin, Eau Claire 1994
 
Women and German Unification. Center for European Studies, University of Minnesota 1994
 
The Impact of Unification on Women in Germany. Columbia University, New York 1993
 
Women after German Unification. University of Maryland, Baltimore County 1991
 
Who pays for German Unification? University of Maryland, College Park 1990
 
Women in German Academia. The University of California, Los Angeles 1990
 
Women and Men in West Germany between Workplace and Family. University of North Carolina at Chapel Hill 1990
 
West German Industrial Society and Women’s Chances on the Labor Market. The German Women's History Study Group, New York 1990
 
Women and Men in West Germany during the 1950s. Brown University, Providence, Rhode Island 1989
 
What Does the Labor Market Do to Women and Men Respectively? State University of North Carolina, Raleigh 1989
 
Continuities and Change in German Gender Relations. University of Maryland, Baltimore County 1989
 
Hans Rosenberg as Scholar and Mentor in the United States and in Germany. The German Historical Institute, Washington, D.C. 1988
 
Kanada
From the Margins to the Mainstream? A German-North American Comparison. University of Toronto 2003
 
Tolerance is not Enough. Migrant in German School Textbooks between Stigma and Agency. University of Toronto 2006
 
England
Did Gender History Keep its Promises? Feminist Historiography and Master Narratives. St. Anthony’s College, Oxford 2004
 
Tolerance is not Enough. Migration in German Textbooks and Curricula, German History Society. German History Society, University of London 2004
 
Migration and the Ethnic Other in German Textbooks. From National to Global Frameworks. Edge Hill College, Ormskirk 2003
 
Why Teach Europe? Social Science Research Council, London 2001
 
Seeing the other and oneself in Textbooks. German Historical Institute, London 1986
 
The Impact of the Junkers in Prussia on German History. University of Manchester 1986
 
Agrarian Transformation: The Challenge of Modernity in German History. University of Birmingham 1986
 
The Impact of the Junkers in Prussia on German History. University of Keele 1986
 
Agrarian Transformation and Industrial Society: The there a Special Path in German History? University of Liverpool 1986
 
The Impact of the Junkers in Prussia on German History. University of Warwick 1986
 
Agrarian Transformation: The Challenge of Modernity in German History. University of Lancester 1986
 
Niederlanden
The Netherlands and Germany in History Textbooks: Mutual Perceptions. Universität Rotterdam 1987
 
Containing and Regulating Knowledge or Tapping into the Human Potential? Some Thoughts on Standards, Canonization, and the Need to Develop a Global Consciousness (im Rahmen der Konferenz “National History Standards: The Problem of the Canon and the Future of History Teaching”). Universität Utrecht 2006
 
Österreich
Die 1950er Jahre als historiographische Herausforderung: Überlegungen zur Zeitgeschichtsforschung. Universität Wien 2001
 
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Wien 2000
 
Beyond Clear Boundaries of Nation and Ethnicity. Topics and Procedures in Working with Textbooks in Southeastern Europe. Universität Graz 1998
 
Italien
On Writing German History in the 20th Century (comment on Volker Berghahn and Charles Maier). Scuola Superiore de Studi Storici Universita de San Marino 1995
 
Agrarian Transformation and Industrial Society: The there a Special Path in German History? Deutsches Historisches Institut in Rom 1987
 
Griechenland
Constructing the Self and the Other in Textbooks. Universität in Thessaloniki 1999
 
Portugal
“Omnipotent Tyrant” and “Insecure Passive Drudge:” American Perceptions of Gender and Family Roles in Germany in the 1940s. Universität Lissabon 1998
 
Ungarn
Textbooks as Collective Memory and Social Project. Kulturstiftung Fehérvárcsurgó 2006 (Konferenz zu “1956 in History Textbooks”)
 
Textbooks as Collective Memory and Social Project auf der Konferenz. Central European University, Budapest, 2004 (im Rahmen der Konferenz: Historical Studies: Disciplines and Discourses. An International Conference on the History and Theory of Historical Studies)
 
Textbooks as Collective Memory and Social Project auf der Konferenz: Historical Studies: Disciplines and Discourses. An International Conference on the History and Theory of Historical Studies. Central European University, Budapest 2004
 
Migrants and Others in German History, Geography and Social Sciences Textbooks. Central European University, Budapest 2004
 
Did Gender History Keep its Promises? Feminist Historiography and Master Narratives. Central European University, Budapest 2003
 
Textbooks and the Teaching of History. Central European University, Budapest, 2001 (Summer School for Faculty from Eastern Europe)
 
Teaching History. Central European University, Budapest 1999 (Summer School for Junior Faculty from Eastern European Countries)
 
Rumänien
World History: Making Sense of the Present. University of Bucharest 2004
 
Bulgarien
History and the Self: Autobiography, Biography, and Oral History. Center for Advanced Studies, University of Sofia 2002
 
Modern Nationalisms and Identity Politics. University of Sofia 1998
 
Serbien
Textbooks as Collective Memory and Social Project. Novi Sad 2006
 
PublikationenBücherAufsätzeVorträge
Über michLebenslaufCoachingSchreibwerkstattLinksZitateGeschichtenKontaktStartseiten von Prof. Dr. Hanna Schissler
ImpressumDatenschutz